Deze keer aardbeienjam. Niet het beleg voor dagelijks gebruik, daarvoor bevat het teveel (toegevoegde) suiker. Maar af en toe een boterham is best lekker en geeft wat afwisseling. Hoe je je boterham besmeert, kan het verschil maken. Besmeer jij je boterham bijvoorbeeld rijkelijk tot de korstjes of zie je bij jou de boterham er nog doorheen? Gebruik je confiture of een fruitspread of ga je voor vers…

Bij deze vergelijking ga ik uit van een volkoren boterham besmeert met halvarine en jam. Wanneer jij jouw boterham rijkelijk besmeert met een confiture (Bonne Maman) tot aan de korstjes, dan komt die boterham op 205 kcal waarvan 23gr. suiker. Besmeer je die boterham wat minder rijkelijk, zodat je de boterham nog kunt zien dan komt jouw  boterham op 155 kcal waarvan 11gr. suiker. Dat is al een mooie winst. En als we nu in plaats van jam lekker verse Hollandse aardbeien gebruiken, komt diezelfde boterham uit op 130 kcal met maar 4 gram suiker. Kijk daar worden we blij van!

Heb je geen verse aardbeien in huis of is het buiten het aardbeien seizoen, dan is een fruitspread (AH fruitspread) een mooi alternatief. Qua calorieën komt de boterham overeen met die met verse aardbeien alleen het aantal grammen suiker ligt ietsjes hoger namelijk 6 gram. Zo zie je maar jouw keuze maakt het verschil.

Kies voor gezond, ga voor vers!